Sunday, November 6, 2011

Titik Akhir dan Mula

Setelah lama bercuti semester, keputusan peperiksaan yang dinanti pun telah diumumkan. Hati ini telah meredai apa yang jua keputusan yang dapat. Kegelisahan semua pelajar UiTM dapat dilihat di " Wall Facebook " masing-masing. Pelbagai perasaan diluahkan. Masa menunggu keputusan untuk diumumkan pada e-mail masing-masing kian semakin panjang. Solat hajat dan doa hanya mampu dilakukan untuk berharap keputusan yang bakal diterima kelak akan mengembirakan hati diri sendiri dan kedua-dua ibubapa.

Ungkapan Alhamdulillah dilaungkan, sujud syukur dilakukan bagi mensyukuri kejayaan yang telah diberikan kepada diri ini yang sentiasa berharap. Melihat slip keputusan yang terpapar di skrin laptop telah melegakan diri yang sebelumnya gelisah dan resah.

Pelbagai reaksi pelajar UiTM terpancar di " Wall Facebook ". Ada yang kecewa, gembira, riang, hampa dan teruja dengan keputusan yang diterima oleh rakan sepejuangan -membandingkan GPA sesama rakan dan teman. Anugerah Dekan atau " Dean List " sering dijadikan pengukur kejayaan untuk keputusan yang telah keluar.

Dalam pelbagai reaksi yang ditunjukkan yang kian melekakan diri sendiri, ada terlahirnya azam dan matlamat untuk terus berjaya dan menebus kecewa yang diterima dari keputusan yang lalu. Kesilapan yang telah dilakukan dikenang untuk membina satu motivasi untuk mencipta suatu kejayaan pada masa hadapan.

Kejayaan kita sekarang belum menentukan kejayaan kita pada masa hadapan.
Kegagalan kita sekarang tidak bermakna kita gagal selama-lamanya.
USAHA ialah kunci untuk kejayaan. Tanpa usaha tiada kejayaan untuk dimiliki.

Mari kawan, teman, dan rakan sepejuangan, kita mengambil iktibar apa yang telah berlaku. What's done is done.
Mari kita memulakan buku yang baru untuk mengharungi semester yang akan datang ini.
Mari kita berusaha untuk mencipta kejayaan kita pada semester depan dan masa-masa yang akan datang.

1 comment:

  1. congratz !. ko kan dpt DL :), hehe, ak org first komen ea?

    ReplyDelete