Wednesday, November 2, 2011

Belajar...

Belajar itu suatu ibadah. Di mana letaknya keindahan ibadah belajar? Di buku yang dibaca ataupun pada mata pensel yang menulis nota? Belajar itu sesuatu yang indah apabila dikenang. Tetapi apa yang membuatkan belajar itu indah? Jawapannya agak senang untuk dikatakan tetapi sukar untuk dilakukan iaitu usaha kita mempelajari sesuatu ilmu. Bertambah kuat dan tekun usaha kita belajar, bertambah indah ibadah kita itu. Dalam kita berusaha menuntut sesuatu ilmu itu kita tidak boleh sesekali berputus asa.

Hadis Rasulullah saw :

"Janganlah engkau berputus asa kerana putus asa itu bukanlah akhlak seorang muslim. Ketahuilah bahawa kenyataan hari ini adalah mimpi hari kelmarin dan impian hari ini adalah kenyataan hari esok."
- (Imam Hassan Al-Bana)-

Dalam pengakhiran setiap pembelajaran itu, pasti ada orang berjaya dan ada orang yang tidak berjaya. Berjaya dan gagalnya seseorang itu telah ditakdirkan oeh Allah swt tetapi kita tidak tahu takdir kita pada masa depan. Oleh sebab itu, kita perlu berusaha dengan bersungguh-sungguh dan bertawakal serta berdoa kepada Allah swt. Kejayaan yang kita inginkan ialah kejayaan yang diredai oleh Allah swt. Kejayaan yang tidak diredai oleh Allah swt itu adalah ujian kepada kita. Gagalnya kita pada sesuatu tidak bermaksud kita ini tidak berguna, tidak berdaya untuk melakukan apa-apa atau berada jauh dengan Allah swt, tetapi kita diberikan peluang untuk membaiki diri sendiri dan yang paling penting sekali mendekatkan diri dengan Tuhan yang Maha Esa.

Lakukan sesuatu ibadah itu kerana Allah swt, sesungguhnya setiap amal bermula dengan niat. Dan tiada amal tanpa ilmu. Tiada istilah amal takliq dalam kamus kehidupan seorang muslim. Oleh sebab itu juga, kita harus melengkapkan diri kita dengan ilmu yang wajib iaitu ilmu yang berkaitan dengan ibadah dan ilmu fardu ain.

No comments:

Post a Comment