Sunday, October 9, 2011

Sem Pertamaku di UiTM

Assalamualaikum.

Pulau Pinang memang PANAS~. Itu yang aku boleh ungkapkan. Tetapi di dalam kepanasan di P.Pinang ini, kos hidup di sini amat murah dibandingkan dengan tempat lain. *Alhamdulillah Jimat Duit Aku.

Pada awal semester, aku terpaksa berjimat habis, sebab terlupe nak apply duit PTPTN. Ade jgk budak yang dah dapat duit PT. tapi ramai budak yang baru dapat duit PT tu terus tukar phone masing2. Aku hanya dapat tengok dengan jeles nye.

Aku fikir, buat ape beli phone mahal-mahal, tapi pakai duit PTPTN. Ini bukan mase nye untuk show off.
Bile musim kelas mule, aku dengan semangat belajar datang awal setiap kelas dan duduk barisan paling depan sekali. *Semangat Tengah Berapi*

The best part is aku tak tau kenape aku boleh berubah menjadi seorang gigih dalam Sem 1 ni. *sebelum nie aku ni yg pling malas sekali.*

Study dari Pagi sampai awal Pagi keesokkan hari nye. walaupun ramai orang cakap sem 1 senang, tapi kite kene jugak berusaha. Btol tak? **tp xerlu gigh. Haha.

Then lama-lama, aku dapat tahu aku dah gila sebab aku ni suke belajar ditahap yang melampau. Semue kerja, homework, assignment, mini project or group work.... siap awal dari date yang ditetapkn. Walaupun group work, aku buat sorang-sorang. Entah kenape rajin+gigih aku ni hebat sangat.
Dalam proses gile-gile belajar, then classmate aku tanye aku, :
“Wei Faiz, ko ni study dan terus study x boring ke? Bile ko nak jalan-jalan kat Penang ni?”

aku pon jawab, ; “Aku ni x tak kaya mane, so duit pon xde. Keluar mmg nak tapi kekangan duit la.”

Hehe. Masalah duit itu hanye alas an. Aku ni sebenarnye tak nak leka walaupon seketika kt UiTM tu. Aku hanya dapat tengok kawan2 dan classmates aku bergembira melancong di Pulau Pinang tu.

Tapi aku ni tetap jugak terus belajar. Then, subjek Math and Physics ade TEST dan QUIZ. Mase itu lah ramai budak bru nak belajar. Tapi aku relax dan terus Relax. Part yg paling best ialah bile tengok markah TEST-TEST math dan physics aku. Alhamdulillah. Berbaloi Study gile-gile.

Test 1 dan 2 Math – same markah. Tak bertambah, tak berkurang dari yg sebelum nye.

due-due nye Perfect score. 30/30.

Test 1 Physics - 29/30. Test 2 dan 3 Phyics – 30/30.

***Thank You to My Lecturers : Miss Nurul Ain Abdullah (math) and Miss Nurul Nazwa (Phy)

Ini lah first time aku dapat markat penuh dalam hidup aku. ALHAMDULILLAH.

Semakin dah nak abis semester semakin susah belajar. Aku pon semakin gigih study. At the end of the semester, aku apply jpa scholarship. And Alhamdulillah I got it. No need to think about PTPTN anymore….


BTW, finally aku keluar jugak pergi jalan-jalan kat penang. Tetapi hanye Sekali dalam satu Semester. *xkan setiap weekend, aku nak duduk dan belajar dalam bilik je.

Berakhir Sem Pertama Dengan Kebahagian Yang Indah

1 comment:

  1. salute ah kau blaja! ni yg rasa tercabar nih.. tolong buatkan aku bersemangat lagi nk belajar..

    ReplyDelete